tursomentokig

Om UCC i "Meddelande från SOF"

Av Helena Lundbäck - 2014-11-06 17:20

Här är länk till Meddelande från SOF, nr 5/2014. (Tidskriften är officiellt organ för Svensk Onkologisk Förening.)

Numret av tidskriften handlar till stor del om UCC - uppgång och fall. Läs "Redaktörens rader" och de båda artiklarna.

Nina Cavalli Björkman funderar i "Redaktörens rader" över sin vardag som onkolog och hur tiden ska räcka till för att hitta second opinion-läkare och remittera vidare, när patienter och anhöriga önskar det, nu när UCC - Uppsala Cancer Clinic - inte längre finns.

I sin stora artikel berättar hon vidare om kirurgen Haile Mahteme och hans arbete först på Akademiska sjukhuset, sedan på UCC. Och hur Uppsala läns landsting agerade.

Om UCCs historia och verksamhet (uppgång och fall) skriver också Lars Påhlman, professor emeritus i kirurgi, i samma publikation. Läs mer om hur det gick till med landstingets agerande och den kartellbildning som ledde till konkursen.

Vi patienter sörjer över den utveckling som ledde till UCCs fall. Vi sörjer också med Haile Mahteme och övrig hängiven personal på UCC.

 
 
Ingen bild

Eva

7 november 2014 18:06

Ja det är så oerhört tråkigt att inte en sådan kompetent klinik får fortsätta. Min man fick remiss dit och hade nog varit deras sista patient om det hade gått att operera honom.Tyvärr är endast cytostatika det som gäller för honom. Dagen efter stängdes kliniken. Jag tänker på alla patienter som inte kan få en chans att få komma till Haile och hans otroliga team. Glad över att du Helena mår bra och vilken enorm hjälp du ger till oss andra genom ditt fina sätt att uttrycka dig på. Må gott och stor kram från mig och min man.

Helena Lundbäck

7 november 2014 18:15

Tack Eva!
Så fint skrivet.
Jag hoppas att du och din man får må så bra som det går. Det är så tråkigt när det inte går att ta bort cancern. (Det är ju samma för mig, men jag mår förhållandevis bra. Mina tumörer växer inte just nu, så jag slipper cellgifter sedan i somras.) Stora kramar till er båda!

 
Ingen bild

Ann-Katrin

9 november 2014 19:40

Ja, detta är verkligen en riktigt tråkig historia som det inte kan skrivas för mycket om. Det enda vi kan göra nu är att engagera oss i att vården för efterkommande patienter kvalitetskontrolleras och noggrant utvärderas. Där är ju UCC vår måttstock för god vård i rätt tid. Mitt råd till alla är att engagera sig i patientförening och kräva info om hur bra vården är på den klinik man remitteras till och hur snabbt man kan få operation. Om det ej är i paritet med UCC så bör man / vi ställa till ett jäkla liv i media. Tyvärr finns inget stöd för privata alternativ som det är idag ens om landstingen ej kan sköta sitt uppdrag.

 
Ingen bild

Anneli i Norr

16 november 2014 19:58

Tack igen Helena för att du delar så mycket information förutom allt personligt som du stärker oss med.
Har läst hela artikeln - det är så frustrerande att läsa om UCC och, även om det är försent nu, så skulle "man" vilja göra något.
Skönt iaf att läsa att Haile och de övriga "verkar" må bra.
Hoppas att det fortsätter att gå bra för dig Helena.
Själv ska jag åka på en, (Pet/CT FDG) genomlysning med radioaktivt ämne, till veckan - känns skönt att få göra det för att få klarhet om det är några tumörer som kommit tillbaka..men också nervöst.

Helena Lundbäck

16 november 2014 21:21

Tack. Håller tummarna för dig!

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards